tisdag 19 oktober 2010

Människan är inte alltid hundens bästa vän

Jag blir så fruktansvärt upprörd när jag ser djur fara illa och tyvärr finns det scenarier som dyker upp titt som tätt som jag inte riktigt kan acceptera. Idag när jag promenerade förbi en krog på väg till ett pizzeria så satt det en hund uppbunden utanför. Typen var av amstaffsorten och de har ju en tämligen tunn och kort päls vilket leder till att de blir blöta inpå bara huden när de utsätts för regniga dagar. Idag regnade det och blåste. Mycket. Hunden satt kvar på samma plats när jag återigen passerade krogen ca 30 minuter senare. Okej, det är inte hela världen. Hundar klarar ju av det mesta i väderlag. Men jag blir så förbannad på människor som utsätter sina hundar för situationer som kan framkalla osäkerhet och rädsla. Om du vill gå ut och ta dig ett glas på krogen, fine. Men se då till att lämna hunden på ett ställe där den känner sig säker! Och om du nu tvunget måste ta med dig hunden, så se för fan till att du själv sitter där ute i rusket och gör din hund sällskap. Jag led med den stackars hunden som fick tillbringa sin kväll så och i efterhand ångrar jag bittert att jag inte stormade in på krogen och läxade upp ägaren. Och sorgligt nog vet jag ju att hunden antagligen lyckligt kommer svansa runt när dess ägare till slut dyker upp för att ta den med sig. Hunden är onekligen människans bästa vän, tyvärr kan man inte vända på det och samtidigt tala sanning. Somliga borde inte få ha hund!


Ursäkta utbrottet, men behövde skriva av mig för en avreaktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar