måndag 17 maj 2010

Agilityuppvisning

Idag var det något som heter "Barnens dag" i Huskvarna Folkets Park och där hade jag lovat att ställa upp med lite agilityuppvisning. Så jag tog med mig Elin och Yra för att hålla igång med lite agility då och då mellan 14 och 17. Vi hade bara med oss hopphinder, tunnlar och slalom så det blev en simpel liten bana som vi kunde variera på några olika sätt. Till en början gick allt bra, det var massor av folk som kom och tittade och agility verkade gå hem hos många. När vi hade kört i ungefär en timme så smälldes den första ballongen (småbarn och ballonger är ingen bra kombination) - Vilda reagerade direkt och började stressa omkring så jag satte mig ned med henne en stund för att låta det lugna sig lite. Har kommit fram till att hon blir väldigt lugn av att jag borstar henne och som tur var hade jag med mig en borste som jag kunde använda. Efter en stund hade hon lugnat sig något och jag tänkte att hon kanske kunde släppa smällen om hon kom igång igen och fick hindren att tänka på. Men icke sa nicke, naturligtvis kom det ytterligare några smällar precis när jag hade tänkt sätta igång igen och därefter var det kört. Vi gjorde några ytterligare försök, men det resulterade bara i att Vilda sprang in i den långa tunneln och stannade där inne. Hon la sig väl där det kändes tryggast. Så dagen slutade med att jag la in henne i bilen så att hon fick lugna ner sig istället för att stressa sönder sig. Jag måste verkligen ta tag i det här med hennes skotträdsla, det är hemskt att se henne skaka och hyperventilera och inte kunna göra något åt det! Jag vet att vi sedan tidigare har en cd med inspelat åskväder och fyrverkerier på, men just nu vet jag inte var den är och inte heller hur jag ska gå till väga från början till slut med den här träningen. Någon som har några tips? Jag förstår ju att jag ska börja långsamt och försiktig vad det gäller cdn, men när det kommer till verklighet - hur gör jag för att vänja henne vid skott och smällar utomhus och i vardagliga miljöer? Vore jättetacksam för hjälp med träningstips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar