torsdag 10 juni 2010

Träning

Är nyss hemkommen från JBK där vi har varit och tränat litegrann i regnet. Inte världens roligaste väder att träna agility i, men vi offrar oss gärna. Vi tränade lite handling på några hopphinder som stod uppställda, mycket "ut" och "in" och försökte snäva till svängarna lite. Och det blev ett någorlunda resultat iallafall, jag tycker att Vilda på det senaste har blivit mycket mer uppmärksam på mig och väjer faktiskt för hinder om hon skulle vara på väg att ta fel någon gång. Hon har ju alltid varit väldigt framåtdriven och gärna tagit allt som stått i vägen, vilket ibland har lett till några diskningar på tävling. Men nu letar hon ofta efter mig innan hon avgör om det är rätt eller fel hinder framför nosen, något jag är jätteglad över. Om man tittar noga på filmen från i söndags då vi körde agilityloppet så ser man att hon vänder på huvudet i farten när hon tar raksträckan i slutet. Detta utan att farten blir lidande!

Sedan tränade vi naturligtvis slalom! Från alla håll och kanter, tränade också mycket skickande till slalomet. Hon blir säkrare och säkrare på ingången för varje träningstillfälle! Däremot har hon en tendens att hoppa över de två sista pinnarna när vi tar slalomet från "fel" håll, ett problem vi hade i början när vi tränade slalom från det andra hållet också. Så jag hoppas att det släpper snart och hon fixar slalomet lika galant från båda håll!

Passade också på att träna lite kontaktfält och jag börjar tro att det här med "duttande" är precis rätt teknik för oss. Även om Vilda hellre använder tassen... Det är ju en träning som går oerhört långsamt fram och det kan när jag ser framåt i tiden kännas som en omöjlighet att hon ska kunna ta balans och a-hinder i ett rasande tempo och ändå fixa kontaktfälten. Men skam den som ger sig!

Nu är vi hemkomna och ser ut som två dränkta katter båda två, Vilda har lagt beslag på sängen och jag tror att jag snart gör henne sällskap och varvar ner med en film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar