tisdag 24 maj 2011

Tävling i Lund

I söndags var det dags för första tävlingen efter löpuppehållet, denna gång i Lund. Vi kom till Lund sent i lördags kväll efter att ha tillbringat dagen i Kalmar på SM i marsvinsutställning, hehe. Så vi var ganska möra efter att ha åkt hemifrån redan vid fem på morgonen. Så vi gick till sängs ganska tidigt, men jag vaknade ändå med en fruktansvärd huvudvärk som höll i sig hela söndagen - mindre kul! Men efter lite alvedon var jag åtminstone i bruk att springa första loppet, hoppklass 2. Det var en ganska simpel bana, men med ganska många farliga tunnelingånger som kunde ställa till! I starten var det fyra hinder på en raksträcka och vid det fjärde hindret hade jag till en början tänkt göra en back-sväng åt vänster för att Vilda skulle få en bättre vinkel mot långhoppet än hon skulle få om jag gjorde den åt höger. Men efter att ha hoppat fram henne lite så insåg jag att svängen åt vänster inte alls satt lika bra som den till höger, har antagligen tränat mer på höger - fy skäms på mig! Och jag gjorde vad man egentligen inte alls ska göra - ändrade min plan innan jag skulle starta. Gick således på Vildas högra sida istället för på den vänstra. Lite fegt gjort av mig, men det lönade sig på så sätt. Svängarna blev väldigt flytiga och det förlorade vi några sekunder på, men det hela slutade med ett nollat lopp och en fjördeplacering vilket också gav oss vår andra pinne i hoppklass 2!! Jättekul! Men lite nervöst när det nu bara är en pinne som fattas för att komma upp i klass 3...
Starten blev dessutom lite improviserad då jag lämnar Vilda efter "mellankommandot" för att sedan inse att hinderfixarna är ute på banan och domaren inte blåst ännu. Fick gå tillbaka och sätta Vilda (som rest sig) ner och starta därifrån, men det gick ju bra tack och lov!
En video på loppet kommer upp så fort jag fått fatt i rätt format.

Jag var från början anmäld till agilityklassen också, men eftersom vår kontaktfältsträning blivit lidande de senaste veckorna så beslöt jag mig för att stryka mig. Vi är inte redo för en start i agilityklass än och dessutom är det en inofficiell tävling här i Jönköping nu på söndag där jag kan se det hela mer som en träning, så det känns helt enkelt bättre att börja där!

Förresten! På väg från Kalmar till Lund så såg vi ett vildsvin!! Det stod i en slänt precis utmed vägen. Jättestort var det! Första gången både jag och mamma såg ett vildsvin så vi var alldeles till oss en stund efter att vi passerat det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar