tisdag 17 november 2009

Tävling 091114

I lördags var jag och Vilda i Varberg för säsongens sista agilitytävling! Jag har börjat bli hemskt nervös vad det gäller tävlingar på sista tiden, men det är väl så det blir när man börjar ställa lite krav på sig själv. Till att börja med var det agilityklassen där det var 120 large-ekipage som ställde upp. En relativt enkel bana, men som ändå innehöll suna klurigheter! Med tanke på min nervositet innan vi klev in på plan så bestämde jag mig för olika delmål: Vilda skulle fixa starten. Hon skulle gå mellan på mitt mellankommando och ligga stilla fram tills dess att jag gav henne ett körkommando. Och mitt andra delmål var att vi skulle komma runt utan att diska oss. Dessa delmål lugnade mina nerver lite och efteråt kändes det bra att vi fixat båda delmålen. Vi klarade oss också undan med totalt 10 hinderfel. Två kontaktfält naturligtvis. Men i agilityklasserna är jag väldigt nöjd med 10 hinderfel och den här gången räckte det för att vi skulle hamna på en 23:e plats.

Hoppklassen gjorde mig kanske än värre nervös än tidigare. En väldigt mycket mer klurig bana som innehöll både ett staket och slalom från "fel" håll. Dessutom innebar den smidigaste vägen ett byte efter nästan varje hinder. Det gällde att hålla tungan rätt i mun minst sagt! Banvandringen var väldigt snabbt över och jag kände mig inte alls säker på mina byten eller beslut. Skulle jag satsa på ett felfritt varv och springa en längre sträcka för att komma in i slalomet från rätt håll? Eller skulle jag våga testa att skicka Vilda på ett slalom från "fel" håll på tävling? Och jag bestämde mig nog inte förren jag gick in framför starten. Jag tog den långa vägen för att få "rätt" slalom. Och det gick bra, över förväntan! Men domaren tyckte nog att jag samlade upp Vilda lite för mycket innan slalomet och gav oss en vägran. Men det var överhuvudtaget inte Vildas fel och hade inte alls med slalomet att göra! Det var jag som i stressen och nervositeten inte litade tillräckligt på min hund. Men det var också det enda misstaget som gjordes under loppet och vi klev av planen med 5 poängs fel. Vilket gav oss en 13:e placering och t om pris.
Det känns naturligtvis lite bittert att inte knipa den tredje och sista pinnen, men när jag tänker på saken så är jag inte säker på att jag vill gå upp i klass 2 medan vi ännu inte är 100 % säkra på alla hinder. Och nu har jag ju dessutom ett mål inför kommande år vilket också är en liten push!
Tyvärr måste jag överlista systsemet vad det gäller banskiss-programmet lite innan jag kan visa er de båda banorna, men de kommer så småningom!

Jag vill passa på att gratta Elin och Yra som vann hoppklassen och tåg sin tredje pinne i hoppklass 1! Kör på tennisbollen i fortsättningen också! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar