onsdag 28 april 2010

Åh, som jag och Vilda har promenerat de två senaste dagarna. Igår, måndag, tog vi sikte mot Rocksjön för att gå på spångarna (spängerna?) som ligger utlagda över mossen. Det blev en lite längre promenad då vi efter att ha gått runt sjön sedan beslöt oss för att gå in till stan och äta lunch. Så vi var i stort sett ute hela dagen, vilket var väldigt skönt! Det var nästan sommarvarmt och lunchen åts utomhus.


Idag, tisdag, gav vi oss iväg mot Ekhagen för att därifrån ta oss upp på Bondberget. Det kändes oändligt långt att gå tillbaka hem efter att ha vandrat runt berget i någon timme. Puh. Och inget som släckte törsten hade vi med oss heller, fast Vilda kunde ju hitta en och annan bäck att dricka lite ur. Men det var en fin promenad och på Bondberget blommade alla vitsippor för fullt. Bondberget har alltid varit ett utflyktsmål med skolan så det känns lite märkligt att jag faktiskt tog mig dit självmant idag.


Jag har ju för det mesta Vilda lös, hon går bättre utan koppel än med. Fast jag brukar hålla henne kopplad i folkvimmel för då blir det så lätt missförstånd mellan människor. Människor är rädda eller känner sig obekväma med att Vilda inte går slickad vid min sida. Hur som helst så tycker jag det är lite intressant att se skillnaden mellan folks beteende då jag har min hund i koppel respektive lös. Det händer allt oftare, senast idag, att vi/jag/vilda får beröm för hur duktig Vilda är när hon går så fint och avspänt utan koppel. "Det ska mycket till att kunna ha sin hund okopplad vid ett sådant övergångsställe" var det någon som sa idag och absolut, jag tackar och tar emot. Jag är jätteglad över att ha fått en så fin, lydig och lättsam hund. Men det händer ALDRIG att jag får höra att hon är så fin när hon går kopplad. Och det kan irritera mig något. En hund behöver inte vara mindre lydig bara för att den går i koppel, det kan handla om så mycket annat. Att det finns något litet som gör att ägaren inte vill ha hunden lös, man kan vara orolig för att den ska få upp ett spår och springa ut i gatan, att det ska gå fram till någon okänd eller något annat som gör det säkrare att hålla hunden kopplad. Jag tycker att Vilda är fin och bäst vare sig hon går i koppel eller inte, man får inte döma hunden efter håren.

Något annat som irriterar mig just nu är människorna som tagit över June efter oss. Det känns så tråkigt att det ska uppstå problem bara för att det tillsätts en ny styrelse. Jag hade kanske övervägt att fortsätta träna på June, på egen hand, men efter idag tänker jag faktiskt inte sätta min fot där mer. Jag må vara dramatisk, men just nu har jag lust att sätta mig för att skrapa bort Junemärket som jag har på min "hundtröja". Tyvärr har jag inte någon jag kan spy galla över heller, då jag inte har någon direkt kontakt med folk längre. Det känns också tråkigt, mycket tråkigt. Och jag vet verkligen inte varför det har blivit som det blivit heller, det vore skönt att veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar