måndag 12 april 2010

tävling

Så igår, lördag, var det dags för årets första tävling för vår del. En inofficiell tävling i nässjö, i ett ruggigt och tråkigt väder. Snöblandat regn och iskallt. Men det var bara till att bita i det sura äpplet (och gå in i klubbstugan för att värma sig med jämna mellanrum). Det var inte speciellt många anmälningar heller så dagen flöt på i ganska rask takt. Jag hade startnummer 10 i agilityklassen, startnummer 3 i hoppklass 1a och startnummer 4 i hoppklass 1b. Till saken hör att både nummer 1 och 2 i hoppklass 1a var strukna så jag och vilda fick gå in som första ekipage i den klassen. Mina nerver var helt okej trots den lilla oron som funnits innan, kanske var jag lite dämpad pg a vädret eller så gick jag kanske in med inställningen att det skulle gå åt skogen och hade därmed inte så mycket att stressa upp mig över.

Hur som helst, första klassen gick över förväntan! Tio fel, kontaktfälten naturligtvis, och Vilda fixade slalomet från "fel" håll! Det gjorde hela min dag! Jag har ju aldrig vågat chansa på tävling innan, men så kände jag mig helt plötsligt manad och tur var väl det (att hon sedan sumpade slalomet från "rätt" håll i ett annat lopp är ju en annan historia). Tyvärr blev det inte någon bra film på detta lopp då Elin startade precis innan mig och filmade direkt efter att ha klivit av planen (andfådd och smått irriterad över sitt lopp), men jag tänkte nog lägga upp den ändå, bara för att. Våra 10 fel ledde iallafall till en fjärde plats, kul!

I hoppklass 1a hoppade Vilda mellan däck och ram! TVÅ GÅNGER! Snacka om frustrerande, det har inte hänt många gånger innan. Enda gången jag kan minnas är vår första tävling och den i Växjö för snart ett år sedan. Det var ett fel jag inte väntade mig. Särskilt irriterande var det kanske för att loppet i övrigt gick jättebra. Inte finns det någon film på det hela heller då "filmmännen" inte fick igång kameran. Men men, vad gör det. Det blev en disk då Vilda dessutom var kvickt inne i släpet som låg efter däcket.

I hoppklass 1b var det jag som klantade mig. Det var en böjd tunnel som låg lite lurigt till, hundarna såg gärna till att springa in i fel ingång då båda ingångarna var nära till hands. Jag var fullt övertygad om att Vilda och jag skulle fixa rätt ingång, släpper för tidigt, vinklar upp mig och vips, så har Vilda bytt kurs och tar fel ingång. Surt! Men inte mycket mer att göra åt, kör klart banan som går relativt bra i övrigt. Det blev en miss i slalomet vilket leder till ytterligare en vägran, men vad gör det när man redan är diskad...

I stort sett är jag ändå nöjd med dagen, vi har ju som sagt inte tränat ordentligt på flera månader. Det känns jättekul att vara igång igen och nu ska jag se över kommande tävlingar och skriva in dem i kalendern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar