onsdag 10 oktober 2012

Skådespelartalanger, hältande och seniorundersökning

I helgen som varit så har Vilda varit med i en scen av pappas föreställning "Kungen som bytte bort minnet" (eller något sådant). De behövde en hund som kunde göra lite konster på kommando, väldigt kort och enkelt helt enkelt. Hon skulle hoppa över en trave ved, snurra sina snurrar åt båda håll och hoppa upp i luften, något som vanligtvis inte är några problem - det är ofta saker jag gör som uppvärmning innan tävling. Till saken hör dock, att jag AVSKYR att stå på scen. Vad det än gäller, om jag så bara ska räcka över några blommor eller säga något litet... Vilket Vilda naturligtvis känner av så de två första föreställningarna hoppar hon inte ens över vedhögen, haha. Ja, det är ju skrattretande med tanke på vad vi ägnar den mesta av vår lediga tid åt. Jaja, sista föreställningen satt allt som det skulle så vi får väl vara nöjda ändå! Och publike "åååh:ade" varje gång så hon gjorde ju iallafall intryck ;)

I måndags började det lilla hjärtat helt plötsligt halta efter att ha varit i skogen, det blödde från vänster tå på vänster framtass - inte kul alls! Efter att ha rakat ner pälsen och renjort omkring klon så kunde jag konstatera att det var ett litet sår precis ovanför klon och att "nagelbandet" hade lossnat lite kríng klon. Periodvis haltade hon kraftigt, medan hon i vissa fall knappt visade tendens till hälta. Märktes stor skillnad i skritt och trav, i skritten syntes det tydligt medan det i traven visade sig mindre. Idag har jag iallafall varit hos veterinären som skrev ut en salva som vi ska använda i några dagar, går svullnaden inte ner så ska vi återkomma. Hon hoppades på att det inte var klon som tagit skada, men den sitter ändå lite löst framtill där sjävla nagelbandet gått upp lite vilket gör att det är lite svårt att avgöra. Vilda reagerar i vilket fall på när man rör klon och inte så mycket när man rör själva tån :/ Ska ta det lugnt några dagar framåt och avvakta helt enkelt. I nuläget är det således oklart om vi kan vara med på klubbens KM på söndag :(

MEN! Anledningen till att vi var hos veterinären idag var egentligen en annan. Jag har en tid tänkt på att göra en hälsokoll på Vilda bara för att vara säker på att hon är så frisk som hon verkar vara. Allt är ju bättre att upptäcka i tid och jag vill hellre upptäcka saker i tid än vara för sent ute...
Så förra veckan bokade jag tid på Smådjurskliniken för en seniorundersökning. Det är något de erbjuder för 1000:- och då tar de blodprov och urinprov. Extra bra är också att de har eget lab så under den kvart som veterinären kände igenom Vilda så hann proverna bli klara! Och alla prover var perfekta! Det fanns inte det minsta att anmärka på, vilket känns så otroligt skönt! Och utöver det så lät hjärta och lungor bra, Vilda fick beröm för fina tänder och fint hull - glad och stolt matte!
Urinprovet skulle vi lämna in efteråt på väg hem, det var en syn kan jag säga... Har aldrig sett en hund se så förolämpad ut som när jag sprang efter Vilda med någon slags potta, haha. Men lyckades till slut iallafall, om de "mot förmodan" skulle hitta något i urinen så återkommer de, annars kan jag bara vara nöjd med att ha en pigg och frisk hund! :)
Passade på att vaccinera henne också så är det gjort, snacka om att slå flera flugor i en smäll!

Under lunchen var vi förresten ute och promenerade med Carina, Bus och Baileys. I hällregn, var alldeles dyngsura efteråt och ja... när Vilda är blöt så är hon BLÖT så det blev en ordentlig genomtorning efteråt. Kul att träffa Carina och hundarna, det var alldeles för längesedan sist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar