söndag 16 januari 2011

Inomhusträning

Äntligen var det dags för årets första träning för min och Vildas del. Känns jättebra att vara igång igen! Jag fokuserar mest på kontaktfältsträning just nu, men lät Vilda ta lite annat också så hon fick springa av sig lite. Jag har ju bestämt mig för att inte tävla agilityklass förren kontaktfälten sitter på träning då vore lopp i princip alltid slutar på 10 hinderfel. Och inte blir det bättre av att jag går in med den inställningen heller.
Jag tycker ändå att träningen går framåt. Även om hon ibland misslyckas och går av så märker jag iallafall att hon funderar när hon är på väg av balansen. Hon vet att det är något hon ska göra, ibland vet hon bara inte vad. Jag tränar henne med lock, två tassar på kontaktfälten och två tassar av, på marken framför. Idag stannade hon och slog/duttade på locket ganska bra och samtidigt cirkulerar jag kring henne och berömmer från olika vinklar innan hon får ett kör-kommando som innebär att hon får fortsätta. Just nu är själva "köret" segt, hon står gärna och nosar efter godis istället för att fortsätta framåt, men jag hoppas på att det släpper senare. Nästa steg är nog egentligen att jag ska börja röra mig i olika tempon som gör att hon får ett litet störningsmoment samtidigt som hon ska stå still på samma ställe. Tänkte börja kasta leksaken framför henne också. Målet är ju att INGET ska störa henne så att hon hoppar av kontaktfältet!
Det var som sagt väldigt skönt att träna och döva det dåliga samvetet man lätt får när ens hund blir det minsta understimulerad. Lika roligt var det inte efter träningen: det var töväder idag, och i ridhuset vi tränar i är det ett typiskt ridhusunderlag och jag har ju en minst sagt hårig hund... Hon var mer brun än grå när vi åkte hem, så det var bara att bära in henne till duschen när vi väl kom hem. Så nu är hon iallafall väldigt ren och fin, jag vet inte om jag ser fram emot proceduren varje söndag i några månader framåt bara.

Jag har förresten anmält till vårens första tävling också, den femte februari ska vi till Linköping och tävla hoppklass 2!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar