söndag 23 januari 2011

träning

Idag var det återigen dags för träning i ridhuset i Taberg. Jobbade en del på kontaktfälten, men körde igenom lite handling och slalom också. Vi ska tävla den 5e februari och innan dess kommer jag inte ha möjlighet att träna så jag tyckte det var lika bra att köra igenom Vilda. Kontaktfälten går väl framåt, om än sakta. Jag försökte springa så smått idag för att se om hon stannade ändå. Vilket hon gjorde ibland, men ibland inte. Så det är bara att nöta på. Ett problem är dock att hon är så fixerad vid godiset som jag slänger till henne så hon har svårt att lämna kontaktfältet när jag ger henne ett släppkommande. Men jag hoppas att det är något som kommer med tiden!

Handlingen är väl lite ringrostig just nu och jag känner att jag tappar engagemanget till och från, att jag inte är med och jobbar upp henne i det tempo jag vill ha henne i. Hon är inte långsam, det är inte det. Men jag vill ha tajtare svängar, sådana som vi har fixat förut. Och just svängarna är lite sådär just nu, men så har vi ju just satt igång träningen för säsongen också så jag får väl ge det lite tid.

Jag tycker att tempot i slalomet är bra, hon jobbar verkligen fram till sista pinnen. Däremot behövs ytterligare träning på ingångar. Hon sätter dem oftast, men ibland uppstår det misstag. Nu har hon dock blivit bättre på den ingång hon alltid hade svårt för förr i tiden. Och egentligen är det väl logiskt, det är då hon får runda första pinnen och "bara gå mellan" de två första, men det visar ju på att övning ger färdighet iallafall!

Förresten så ligger Vilda just nu (vet inte om det kommer förändras) på en fjärde placeringen i top tio-listan över Årets agility bearded collie 2010! :) 2009 låg vi på sjätte plats så det är jättekul att se att man avancerar!

2 kommentarer:

  1. Har inte besökt er på bloggen på länge och vill bara tala om att jag är så stolt över er! Håller tummarna hårt den 5:e februari!!!

    MVH Anneli & High Jack'arna

    SvaraRadera
  2. Tusen tack Anneli! Det glädjer mig att höra :)

    Kram! (och stor puss från Vilda)

    SvaraRadera