lördag 10 oktober 2009

Igår besökte jag och Vilda Framtassen i några timmar. Som vanligt blir man ju kvar där om man väl kommer dit ;)
Fick dessutom lite passivitetsträning på köpet, jag hjälpte nämligen Eva i trimmet lite så Vilda var tvungen att "ta hand om sig själv". Strosade runt i affären på egen hand och fick lite leksällskap av Anne som tittade in. Knyckte inget gott ur hinkarna heller - duktig hund!
Jag la undan en öronpeang och en borste också, fram till dess att jag får lite pengar i slutet av månaden. Nu blir det till att rycka öron på ett mer effektivt sätt! (Vilda kommer avsky mig...)
Så, mot kvällningen promenerade vi hemåt igen och väl hemma tränade vi lite "dutt" innan vi la oss för att slappa. "Duttandet" går faktiskt bättre än förväntat, hon har börjat förstå att det är nosen hon ska använda nu och inte tassarna. Dock följer ena tassen med en bit upp ibland samtidigt som hon duttar med nosen, men ännu så länge har jag överseende med det. Började faktiskt klura till övningen lite igår också, la locket på olika höjdnivåer och i olika vinklar - Vilda fixade alltihop! Enda problemet som jag ser nu är att hon lika snabbt som hon duttar är uppe med huvudet för att söka belöning nu, och grejjen med den här övningen är ju att nosen ska vara kvar på locket tills jag ger henne ett annat kommando. Menmen, övning ger färdighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar